Friday, January 22, 2010

daging masak black pepper

salam utk semua.. hihi.. hari ni nk share info,cmne nk masak daging black pepper.. nyam3x.. baru sebut je nama menu ni, ayaq liyuq rasa meleleh ja.. haha.. ayaq liyuq ak lah, hgpa ak xtau.. pgi ni k.yus mintak tlg ak carikan resipi nk buat kaya.. kaya yg sapu kt roti tu, bkn kaya yg skim cepat kaya tu.. ekekeke.. sambil2 tu, belek lah resipi2 lain yg menarik perhatianku.. mana lah tau,boleh asah bakat memasak kt umah sewa nnti.. haha..

ok2.. bahan2 yg d perlukan (ni utk 2 org makan k)

200gm daging
2 sudu makan black pepper
3 sudu makan madu
2 sudu makan sos tiram
2 sudu makan susu cair
4 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
1 inci halia
garam, aji, gula & minyak

seterusnya, cara nk masak:

Daging dihiris nipis², bawang putih & halia ditumbuk hingga lumat, blackpepper ditumbuk kasar, bawang besar dibelah 4.

Perap daging bersama sos tiram, black pepper dan madu, selama 1 jam...lagi lama lagi sedap.

Panaskan kuali, tumis halia & bawang putih hingga kekuningan.

Masukkan daging...tambah sedikit air dan tunggu hingga daging empuk & masak...masukkan bawang besar tunggu hingga layu...bawang besar boleh diganti dengan daun saderi or daun sup...and rasa dia pun akan lain sket...hiks!

Masukkan garam, aji, gula dan susu cair...kalau nak lebih creamy tambah susu cair lebih sikit.

Siap untuk dimakan.

ok, dh siap.. hehe.. masak tu masak jgk, periuk belanga n sume perkakas yg dh guna, jgn lupa basuh lak.. hehe.. ok lah, selamat mencuba.. ;p

1 comment:

  1. aku dh try masak, tp guna ayam.. mmg menjadi.. kakaka.. mmg perasan gila nih.. tp ok,menjadi.. x caya, tny lah org yg rasa.. haha..

    ReplyDelete