• News

    25 March, 2010

    Kerabu Pelam Versi Mak Aku

    Antara makanan favourite aku yang aku paling suka kalau mak aku prepare is kerabu pelam..Nyam nyam nyam.. sumpah sedap!



    Cara-cara nak buat pun senang, bahan-bahan nak pakai pun mudah nak dapat.. tapi tak penah pun aku buat, sebab kalau aku buat, mesti tak berapa nak sedap. 


    Sudahnya, air tangan mak jugak yang paling sesuai dengan tekak aku.. Hehehe. 


    Aduihhh.. terus terbayang-bayang kat ruangan mata aku ni semangkuk kerabu pelam atas meja meja makan.. hishhh... Kasi lapar saja lah this entri.. Hahaha.. 


    Ok, bahan-bahan yang anda perlukan untuk buat kerabu pelam, of course lah buah pelam. Tak kan betik pulak kot. Hihihi. 


    Lebih menarik lagi, kait buah pelam muda kat pokok Tok aku. Hahaha. 


    Kesian Tok aku, tak dapat nak simpan pelam untuk cucu-cucu kesayangan dia yang lain. Hahaha. 


    Nasib lah, sapa cepat, dia kenyang... Hahaha...


    Ok, pelam dah ada, pastu anda perlukan cabai melaka, ikan rebus, belacan dan garam. 


    See, mudah je kan nak sediakan semua bahan-bahan ni. Hehehe. 


    Ok, racik-racikkan pelam macam yang anda selalu tengok kat kedai makan tu. Rendamkan pelam tu dalam air garam, dah dapat amount yang anda rasa cukup untuk hidangan anda, tos kan pelam tersebut dan masukkan dalam mangkuk. 


    Potong cabai, dan masukkan belacan serta garam bersama pelam tadi. Seterusnya, isi ikan rebus (selalunya mak aku pakai ikan kembung @ ikan temenung) pun di masukkan sekali. Gaul-gaul dan picit semua bahan tadi bersama sedikit air untuk di jadikan kuah. Hehehe. 


    Rasa lah hasil kerabu pelam anda sebelum dihidangkan. Sedap tak??? if tak sedap, cuba lagi lain kali. Hahaha. 



     ***aduihh.. tinggi pulak buah pelam ni.. pi pinjam galah umah che nah sat.. haha..


    No comments:

    Total Pageviews

    My Followers