Friday, May 14, 2010

Kisah Leha Dan Abg Jusoh

"Leha, dok sini sat, Abg nak cakap sikit dengan Leha". Sopan je tutur kata Jusoh pada isterinya.

Leha lantas mengikut. Tidak ngok, tidak ngek. Macam lembu kena cucuk idong, terus ikut arahan suaminya.

"Kenapa Bang?". Tanya Leha manja sambil melentokkan kepala ke bahu Jusoh.

Jusoh diam. Mencari2 ayat yang sesuai untuk di ucap. "Abg rasa, Abg nak Leha pakai tudung laa..". Jusoh mula berkata2.

Leha diam. Berfikir.

"Abg, Leha memang nak pakai tudung. Tapi, Leha belom bersedia lagi bang. Nanti lepas kita pi haji lagi 20thn, Leha pakai lah".

Leha cuba pujuk suaminya. Sesungguhnya, dia belom betui2 bersedia nak pakai tudung.

Leha rangkul pinggang Jusoh, kunun2 nak pujuk Jusoh.

"Leha, Abg nak Leha jadi isteri solehah. Tutup aurat. Kecantikan Leha hanya untuk Abg. Bukan untuk tatapan orang lain. Boleh Leha buat semua ni untuk Abg??".

Kata2 Jusoh yang lembut betui2 menikam kalbu Leha. Bahagianya Leha dikurniakan suami yang soleh macam Jusoh.

"Okie dokie Abg.. Leha akan buat apa yang Abg suruh. Tapi untuk permulaan ni, boleh tak kalau Leha nak pakai tudung macam Dato' Siti. Boleh tak bang?". Leha merayu, harap2 Jusoh perkenankan permintaan Leha.

"Okie dokie jugak. Abg on je, janji Leha pakai tudung".



Keesokkan paginya, waktu Leha tengah prepare bekfes sebelum ke tempat kerja.

Jusoh menjerit dengan muka sedikit menyampah.






"Hadoi Leha.. Trend mana pulak yang pi letak tudung saji atas pala ni????".

"Laa... Semalam waktu Leha mintak kebenaran abg nak pakai tudung macam Dato' Siti, abg cakap okie dokie. Arini jerit2 kat Leha lak.. Sampai hati abg..". Leha sedih, bergenang airmata Leha. Tak pernah Jusoh naikkan suara sejak depa kawin.

"Ishh Leha. Agak2 lah, abg tak pernah pun nampak Dato' Siti pakai tudung macam ni. Abg mintak maaf k..". Jusoh cuba pujuk Leha, kang merajuk, susah pulak nak pujuk. Mau Leha mintak tibi flet skrin, rabak poket Jusoh.

"Abg tgk majalah mangga ni kalau abg tak percaya cakap Leha". Sob3x.





Jusoh senyum kelat.

3 comments:

  1. tak prnh nmpk pkl kakak ampa pkai tudung saji tu, 1st time tgk.. hehehe..

    ReplyDelete
  2. sorry, typing error.. bkn 'pkl' tp 'plk'.. hoho..

    ReplyDelete
  3. typing error, tolak 5 markah..

    bukan kakak lah, madu.. heh!

    ReplyDelete