Wednesday, May 12, 2010

Kisah Leha: Malam Pengantin

Leha memang gadis yang ayu. Kalau dalam Kg. Tiga Serangkai,
tak dak sapa boleh celen kecantikan Leha.

Pinggang Leha ramping, kalau pakai kebaya pendek,
Tok Imam tengok pun tak kalih tempat lain.
Bulu mata Leha lentik, kalah penyapu yang ada kat rumah Leha.
Kalah jugak bulu mata Rozita Che Wan.

Kulit Leha putih macam bedak sejuk.
Gebu kulit Leha macam kuih pau panas.
Gigi Leha bersinar-sinar. Kalau Leha senyum, dari jauh pun boleh cam sebab mata rasa silau.
Kena pakai spek mata itam.

Kesimpulannya, Leha memang lawa lah.

Kecantikan Leha ni bukan setakat jadi buah mulut orang Kg. Tiga Serangkai, tapi dah heboh sampai ke kampung2 yang lain.
Laki bujang ramai nak buat Leha jadi bini.
Tapi Leha tolak. Leha tak layan.
Yang dah kawin pun ramai nak kat Leha, tak cukup nak buat
Leha jadi bini nombor 2, nombor 3 dan 4 pun ada.

Leha cukup setia kat Jusoh, kekasih awal dan akhir Leha.
Memang lagu ni lah yang depa selalu karoke bila jumpa kat pekan.
Suara Leha merdu, buat Jusoh tertawan.
Dah la cantik, kira komplit laaa.

Dah lama depa kapel, akhirnya Leha dan Jusoh disatukan.
Majlis berlangsung gilang gemilang, 10 ekor lembu berjaya di tumbangkan.
Memang kenyang orang kampung mengkedarah time kenduri Leha.
Siap ada yang tapau bawak balik rumah.

Malam pun menjelma. Time tu dah lewat. Mak ayah dan adik beradik Leha sume dah tido. Penat berhempas pulas waktu kenduri tadi.

Tiba2, terdengar Jusoh menjerit. Terkejut keluarga Leha.
Apa sudah jadi????







"Abang, Leha mintak maaf bang. Leha memang nak bagitau Abang,
tapi Leha takut. Leha takut Abang kennot accept
".
Leha menangis tersedu sedan.

Jusoh hampir pitam. Tak sangka bini yang baru dinikahi
pakai rambut palsu. Botak, memang agak licin kepala Leha.
Udah macam Zaibo pulak Jusoh tengok. Patutlah Jusoh pelik,
pasai pa rambut Leha still steady walaupun baru lepas mandi.

Tiba2 ayah Leha bersuara, "Rilek la Jusoh, Erra Fazira pun
aku tengok pakai rambut palsu jugak. Cun je. Lagipun kira ok lah tu,
hari tu time hang meminang aku dah kasi diskaun 10 persennnn.
hehehe
...".


Jusoh menjerit dalam hati.......... Kalau tau botak,
awal2 lagi Jusoh mintak diskaun 40 persennnn....

1 comment: