Monday, August 23, 2010

SAKIT TEKAK

Gua sekarang tengah sakit tekak yang amatzz. Sakit sangat. Bila nak telan ayaq liyuq tu, punya la seksa. Pedih sangatzz. Rasa macam terlekat tulang ikan pun ada. Tapi konpem, bukan terlekat tulang ikan.

Gua report kat mak, mak pun batuk-batuk lagi. Mak berjangkit demam kat cucu beliau. Hishh budak kecik bernama Zahra Safiyya ni, beliau dah berjaya menjangkitkan demam beliau kat mak dan gua.

Orang suruh gua minum ayaq masak, gua dah minum pun. Banyak, sampai tak larat ulang alik ke toilet. Gua minum lepas berbuka dan sebelum abih waktu sahur lah. Kang lu orang ingat gua minum siang-siang pulak. Bukan.

Ni amoi tempat kerja gua suruh gua kumur dengan air garam. Nanti gua usahakan tips bernas daripada amoi ni. Mana tau berkesan. Sakit weh, sakit sampai rasa nak berbuka. Especeli masa batuk, lagi lah sakit. Kohhh.. Kohh.. Kohh.. Macho je gua batuk.

Tapi gua sabar, member gua cakap, sakit tu menghilangkan dosa-dosa kecik kita. Jadi, gua terima sakit nih demi meminus dosa-dosa kecik gua.



SEMOGA ALLAH TERIMA SEGALA AMAL IBADAT KITA

14 comments:

  1. tu la..

    karok lepas berbuka

    kan dah sakit

    hahaha

    ReplyDelete
  2. rasanya musim la...kat opis kak pun ramai dah dok kong kong..haish takut lak jangkit...huhuhu

    ReplyDelete
  3. mofasad,

    lu nak kena kaki kah? haha. sumpah gua tak karok weh. keh3x.


    kak KB,

    ha'ah, sekarang ni musim org demam. ni dah gonggong ubt batuk nak abih dah ni. sakit siottt....

    ReplyDelete
  4. minum air suam banyak2 la.. hope get well soon~ :)

    ReplyDelete
  5. Aslmkm GC.
    Sekarang musim panas, w/pun hujan sesekali, tapi terasa bahangnya ... global warming!
    Petua lebih baik ialah untuk embunkan selasih &/or buah kembang mangkuk ... pastu makan.
    Kak G nak buat jugak ... kering tekak kerana terlebih makan buah! Tapi dua2 bahan pun belum beli. :)

    ReplyDelete
  6. sama laa...ni dgn batuk2, campo semput plak.arrghh!! kifarah dosa nih.

    ReplyDelete
  7. sakit tekak biase ke kna tonsil? kalau sakit tekak biasa cube try strepsil waktu pas berbuke nanti ...tapi kalau tonsil, Pi la klinik cepat2...


    Get well soon

    ReplyDelete
  8. salam...minum la ayaq nyoir..pasti berkesan punya...takkan kat penang payah nak carik ayaq nyior..klu payah. turun la kota kuala muda hahahaha....

    ReplyDelete
  9. huish, sakit tekak time puasa nih yang teruk yer, selera makan boleh hilang nih

    ReplyDelete
  10. bukak posa nt jgn mnm ais na...nt tambah plak sakitnya...

    ReplyDelete
  11. Ni mesti kuat minum ais..minum je air asam jawa kow2 punya untuk ubat sakit tekak..

    ReplyDelete
  12. kalu batuk2 gak, follow cara mak.. amik ayaiq asam+toyu. minum sekaligus.. insyaAllah berkesan..

    get well soon my sis

    ReplyDelete
  13. #to aida: dah minum, asek kuar masuk toilet je.


    #to Kak G: waalaikumussalam. Thanks kak G. balik kerja petang nanti sy pegi cari selasih dgn buah kembang mangkuk. dalam sakit2 tekak, sempat lagi abihkan buah naga dan tembikai dalam peti ais. hehe.


    # to kak anis: bila batuk je, rasa nak termuntah bagai. ye, terima je lah atas dosa yang mana kita pernah buat.


    # to mawar_berduri: dah pi klinik, doktor cakap, tekak bengkak & ada demam sikit. harap2 bukan tonsil. huhu.


    # to sahrom: ayaq nyok? ok, ptg ni nak cari kat bazar ramadhan. hang igt koman sgt ka bayan lepas ni. haha.


    # to jimi: yup, sgt sakit. pedih kat tekak ni. skrg kepala pulak start sakit. sakit berpakej.hehe.

    ReplyDelete
  14. # pakcikLie: dah tak minum ais. nak cepat baik. hehe.


    # relevan: itu lah, semalam minum ubat batuk, rasa sejuk sekejap tekak ni. petang ni nak buat air asam jawa pulak.


    # mekmi: merepek! mak campuq ayaq limau nipis dgn toyu lah.haha.

    ReplyDelete