• News

    10 December, 2010

    Sup Bunjut

    Masa tu mak aku buat sup ayam. Sedap. Dan sangat sedap. Kalau dua kali aku ulang perkataan sedap tu, maknanya memang sedap.


    Pernah tak jumpa makanan yang sedap? Tak pernah? Cisss.. Kesian... Tapi masakan yang mak buat, semuanya memang sedap. Dan sekarang aku sangat kangen dengan masakan mak. Jahat punya anak, bukan rindu kat mak, tapi rindu masakan mak.


    Ohh mak, maafkan aku..


    Nak cerita, mak aku memang pandai masak, tapi sayang, kepandaian masak itu tidak di warisi kepada aku. Sama jugak seperti lirik lagu Raihan, Iman Mutiara, "iman tidak dapat diwarisi". Maaf, aku tak berapa ingat lirik yang sebenar.


    Cerita pasal sup bunjut, mak aku buat sup ayam biasa pakai sup bunjut. Ni gambar sup bunjut untuk tatapan mereka-mereka yang jarang masuk ke dapur. Hehehe....







    Hari tu, mungkin tahap lapar dan kebuloq yang amat, aku hirup kuah sup sampai ke titisan yang terakhir. Siap angkat mangkuk dan hirup terus dari mangkuk. Memang agak tidak senonoh kalau mak mertua tengok, tapi itu la tandanya makanan itu tersangat sedap. Seharusnya sesiapa yang memiliki kepandaian untuk memasak masakan yang sedap sehingga orang yang makan sudi untuk menjilat pinggan, maka orang yang masak itu harus kagum dan bangga dengan dengan diri sendiri walaupun orang yang masak itu tidak mampu menandingi kehebatan Chef Wan di dapur.


    Ayam semua dah aku telan, kuah semua dah aku hirup. Akhir sekali hanya tinggal sup bunjut sahaja di dalam periuk. Tergerak dalam hati nak menghirup saki baki kuah sup yang mungkin ada pada sup bunjut.


    Srotttttttttttttt....


    Tergamam selama 2 minit!


    Hekkkk... Tuiiiiiii....


    Rasa memang terbaik!! Memang nombor 1. Malas aku nak cerita apa rasa sup bunjut tu. Please try at home.

    23 comments:

    sarah mohamad said...

    saya pun memang guna sup bunjut gak , kalau guna yang brand lain rasa memang tak sedap .

    kata kila said...

    ntah2 tak sedap ko masak

    gadisBunga™ said...

    heh?
    apasal ko tergamam?
    tertelan bujutkah?
    hahahaaa

    Pala Maldini said...

    hahaha.. kalau tak salah aku rasanya pahit.. kan ?

    Aida Azryn said...

    ko telan sume ayam tu?0.o

    sepet said...

    hang ni memang buruk lantak.
    hahhaaaa ..

    pahit weiiyhhhh sup bunjut tu!
    sebab kan segala remah di bunjut kan. maka harus la rasa nya pahit!

    sahromnasrudin said...

    GC tue maknanya apa?? Geng Cendol ya hehehehee

    zuhanismohamed said...

    oho..tertelan sup bunjut..mesti pahit cmpur kelat..ha ha

    Kuasai Minda said...

    Apa rasanya?
    Pahit?
    Mungkin sebab aroma daripada rempahnya kot menyebabkan rasa macam tu...

    Tijah said...

    eeewwwwwww...

    lepas ni hisap serbuk kunyit plak yer. cap adabi plis. kuning dia pekat sket.

    Anonymous said...

    haha! ni mesti makan x baca bismillah..ngeeee

    NAJ HEBAT said...

    ok. atas nasehat lu.. gua dah try. mcm berangin lak rase. nak terberak guaa!!

    sayang~ sila makan dengan berhemah. baca bismillah.





    p/s: GC, gadis comel, ape lagi nama....? saja tukar kah? tukar gadis ultra pulak la..

    Cik SHiNJU said...

    Salam Kenal...

    Wah..sup bunjut pun nak blasah? :P

    -MsGoodNite- said...

    Ingat sedak sangat rasa sup bunjut tu..?? sup je sedak, bunjut dok sedak!

    Unknown said...

    hehe..mst terbaek dr ldg wokkk..hehehe

    Mak Su said...

    hahaha, ada orang nampak tak masa dok hirup sup tu?

    : husna : said...

    hahaha....apo la ang nie...
    tarik balik nak pinang ang utk abg aku...


    amacam sodap tak rasa sup bunjut tuh?kih3

    a.z.r.i.n.a.03.07 said...

    memang sedap tak hingat sibunjut tu !


    hahaha...

    hamzah ian said...

    gua beli dah siap je.. keh keh

    Nizam Awang Brahim said...

    Siap angkat makuk tu tentu sedap.Apa kata praktis kan kat kedai makan.

    Relevan said...

    Kalau buat sup tulang lembu..jangan ada yang terkunyah sup bunjut ni sudah..

    Days said...

    conclusion die lu gelojoh der tu pasti hehehe

    john bert said...

    kalau kedai yg guna pelaris, dalam sup bunjut tu ada bungkus sekali........errr, malas la nak cakap.

    Total Pageviews

    My Followers