Friday, December 10, 2010

Sup Bunjut

Masa tu mak aku buat sup ayam. Sedap. Dan sangat sedap. Kalau dua kali aku ulang perkataan sedap tu, maknanya memang sedap.

Pernah tak jumpa makanan yang sedap? Tak pernah? Cisss.. Kesian... Tapi masakan yang mak buat, semuanya memang sedap. Dan sekarang aku sangat kangen dengan masakan mak. Jahat punya anak, bukan rindu kat mak, tapi rindu masakan mak.

Ohh mak, maafkan aku..

Nak cerita, mak aku memang pandai masak, tapi sayang, kepandaian masak itu tidak di warisi kepada aku. Sama jugak seperti lirik lagu Raihan, Iman Mutiara, "iman tidak dapat diwarisi". Maaf, aku tak berapa ingat lirik yang sebenar.

Cerita pasal sup bunjut, mak aku buat sup ayam biasa pakai sup bunjut. Ni gambar sup bunjut untuk tatapan mereka-mereka yang jarang masuk ke dapur. Heheh.






Hari tu, mungkin tahap lapar dan kebuloq yang amat, aku hirup kuah sup sampai ke titisan yang terakhir. Siap angkat mangkuk dan hirup terus dari mangkuk. Memang agak tidak senonoh kalau mak mertua tengok, tapi itu la tandanya makanan itu tersangat sedap. Seharusnya sesiapa yang memiliki kepandaian untuk memasak masakan yang sedap sehingga orang yang makan sudi untuk menjilat pinggan, maka orang yang masak itu harus kagum dan bangga dengan dengan diri sendiri walaupun orang yang masak itu tidak mampu menandingi kehebatan Chef Wan di dapur.

Ayam semua dah aku telan, kuah semua dah aku hirup. Akhir sekali hanya tinggal sup bunjut sahaja di dalam periuk. Tergerak dalam hati nak menghirup saki baki kuah sup yang mungkin ada pada sup bunjut.

Srotttttttttttttt....

Tergamam selama 2 minit!

Hekkkk... Tuiiiiiii....

Rasa memang terbaik!! Memang nombor 1. Malas aku nak cerita apa rasa sup bunjut tu. Please try at home.

23 comments:

  1. saya pun memang guna sup bunjut gak , kalau guna yang brand lain rasa memang tak sedap .

    ReplyDelete
  2. heh?
    apasal ko tergamam?
    tertelan bujutkah?
    hahahaaa

    ReplyDelete
  3. hahaha.. kalau tak salah aku rasanya pahit.. kan ?

    ReplyDelete
  4. hang ni memang buruk lantak.
    hahhaaaa ..

    pahit weiiyhhhh sup bunjut tu!
    sebab kan segala remah di bunjut kan. maka harus la rasa nya pahit!

    ReplyDelete
  5. GC tue maknanya apa?? Geng Cendol ya hehehehee

    ReplyDelete
  6. oho..tertelan sup bunjut..mesti pahit cmpur kelat..ha ha

    ReplyDelete
  7. Apa rasanya?
    Pahit?
    Mungkin sebab aroma daripada rempahnya kot menyebabkan rasa macam tu...

    ReplyDelete
  8. eeewwwwwww...

    lepas ni hisap serbuk kunyit plak yer. cap adabi plis. kuning dia pekat sket.

    ReplyDelete
  9. haha! ni mesti makan x baca bismillah..ngeeee

    ReplyDelete
  10. ok. atas nasehat lu.. gua dah try. mcm berangin lak rase. nak terberak guaa!!

    sayang~ sila makan dengan berhemah. baca bismillah.





    p/s: GC, gadis comel, ape lagi nama....? saja tukar kah? tukar gadis ultra pulak la..

    ReplyDelete
  11. Salam Kenal...

    Wah..sup bunjut pun nak blasah? :P

    ReplyDelete
  12. Ingat sedak sangat rasa sup bunjut tu..?? sup je sedak, bunjut dok sedak!

    ReplyDelete
  13. hehe..mst terbaek dr ldg wokkk..hehehe

    ReplyDelete
  14. hahaha, ada orang nampak tak masa dok hirup sup tu?

    ReplyDelete
  15. hahaha....apo la ang nie...
    tarik balik nak pinang ang utk abg aku...


    amacam sodap tak rasa sup bunjut tuh?kih3

    ReplyDelete
  16. memang sedap tak hingat sibunjut tu !


    hahaha...

    ReplyDelete
  17. Siap angkat makuk tu tentu sedap.Apa kata praktis kan kat kedai makan.

    ReplyDelete
  18. Kalau buat sup tulang lembu..jangan ada yang terkunyah sup bunjut ni sudah..

    ReplyDelete
  19. conclusion die lu gelojoh der tu pasti hehehe

    ReplyDelete
  20. kalau kedai yg guna pelaris, dalam sup bunjut tu ada bungkus sekali........errr, malas la nak cakap.

    ReplyDelete