Tuesday, December 14, 2010

Wawasan 2020

Wawasan 2020 adalah hasil cetusan minda mantan Perdana Menteri Malaysia, Dr. M. Orang Kedah ni, sama macam aku. Hehe. Kagum dengan kehebatan Dr.M.

2010 dah sampai penghujung. 2011 akan muncul tak lama lagi.

Menghampiri 2020, aku syak:

- harga minyak akan makin naik dan naik. Harga gula akan naik dan naik jugak.
- kadar tol akan naik dan naik lagi.
- kes jenayah makin meningkat.
- bunuh orang dah ibarat macam pijak lipas. Tak rasa apa.


Tadi masa lunch, aku sempat tengok buletin 1.30 kat TV3. Kes nombor 1, mayat seorang OKU warga India di temua mati. Di kerat-kerat mayat tu. Apa, hang ingat badan manusia ni dah macam ayam eh? Serius, bunuh-bunuh, tembak-tembak ni dah jadi benda yang tak luar biasa pun. Dah biasa sangat sebab hari-hari ada kes macam ni. Kes nombor 2, mamat mana ntah kena tetak sampai mati. Der, slumber gila kan main tetak-tetak orang. Macam main tetak-tetak pakai pisau plastik pulak kan.

Dulu-dulu masa aku masih muda remaja dan muka belum ada jerawat, rasanya susah sangat nak dengar kes bunuh-bunuh, tetak-tetak, rogol-rogol, rasuah-rasuah, buang-buang bayi ni.

Semoga tahun 2011, kadar jenayah kat Malaysia ni berkurang. Tingkat prestasi, kurangkan kontroversi. Wassalam.

11 comments:

  1. tu tandanya dunia dunia menghampiri kiamat....kejahatan makin berleluasa tol tak??? agak2 gua layak masuk imam muda musim kedua x??

    ReplyDelete
  2. tapi, kita ada menara berkembar, menara kl, litar f1, masjid kristal, stadium runtuh, bla bla... berbangga lah... heheh >:)

    ReplyDelete
  3. hahahah..anda hebat..serius la entri kali ini...bukan sekadar jenayah bunuh je meningkat, rogol, cabul, culik dan sebagainya pun meningkat..sebab itu aku setuju perlu ada pengasingan koc dan bas antara wanita dan lelaki huhuhuh

    ReplyDelete
  4. yup,mudah-mudahan kadar jenayah kat Malaysia ni berkurangan.. ^^

    ReplyDelete
  5. serius pmbunuhan tu kejam gila..potong tgn kanan n kaki kiri..ish2..bunh buat mcm main pndok2..grrrr..

    ReplyDelete
  6. eh dah kawin pun muka masih ada jerawat lg ke? ngeeeee

    ReplyDelete
  7. Saya baru pergi melawat galeria dr m. Merata dunia beliau pergi utk 'menjual' negara kita sehingga ianya dikenali spt skrg.

    ReplyDelete
  8. biarlah semua pun naik..asal berat MDT turun..yeeeeeehaaa!!!

    ReplyDelete
  9. kat bandar kecik pun ada kes bunuh2, rogol2, tetak2, rompak2... kat bandar besor lagi la bermaharajalela.

    ReplyDelete
  10. macam macam sekarang ni.nk jalan sorang sorang pun takut dibueknyo.tp kl jln dengan org lain pun, lum tentu yg org lain tu leh dipercayai.haha

    ReplyDelete