Thursday, February 17, 2011

soalan jenis nak mintak flying kick barang 5 dassss

Situasi 1

Tahun ni umur aku dah masuk 26 tahun. Aku masih bujang. Aku berkelulusan ijazah dari sebuah universiti tempatan. Cukuplah kalau aku bagitau, nama aku Sopiah Jeng. Aku tinggal di sebuah kampung yang mana masyarakatnya sangat mengambil berat aka sangat bizi bodi. Terima kasih atas rasa prihatin masyarakat di sekelilingku pasal status aku yang masih belum berkahwin.

Pada usia 23 tahun aku menamatkan pengajian di universiti, aku kira inilah masa yang sesuai untuk aku bekerja dan membalas jasa mak dan ayah membesarkan aku selama ni. Alhamdulillah, aku mendapat pekerjaan yang baik di Pulau Pinang, tidak jauh dari kampung halamanku. Tiap 2 minggu sekali, aku akan pulang menjenguk orang tua ku.

Namun, tiap kali balik ke kampung, aku terpaksa menahan rasa geramku terhadap orang kampung yang asyik-asyik bertanyakan soalan yang sama. Kahwin, kahwin, kahwin. Bagi mereka, apa guna masuk universiti dan ada pekerjaan yang baik, tapi jadi anak dara tua. Salahkah aku kalau jodohku lambat sedikit dari orang lain???



Situasi 2

Aku sudah setahun mendirikan rumahtangga. Alhamdulillah, aku bahagia di sisi suamiku. Aku dan suamiku sama-sama bekerja. Dan setiap hari, aku akan cuba untuk masak makanan kegemaran suamiku, dan jika terlalu penat untuk memasak, kami akan makan bersama-sama di luar. Hujung minggu kami habiskan masa dengan keluar berjalan-jalan dan menonton wayang.

Aku selalu mengelak untuk pulang ke kampung sebab kerapkali, soalan yang di tanya betul-betul membuatkan aku sakit hati. Anak. Anak. Anak.

Bukan aku dan suamiku tak mahu anak sebagai penyeri rumahtangga kami tapi belum ada rezeki buat kami. Jumpa pakar pun sudah, kami sama-sama normal, tak mandul.



Ya Allah, kuatkan semangatku.



Gambar sekadar hiasan.

29 comments:

  1. itu normal ...org kampung atau org sekeliling mmg takkan puas hati ngan apa yg dorang nampak.. sok bila dah ada anak..dorang akan tanya bila nak tambah anak lagi..takkan sorang je kot.. boring kan..

    anyway moga2 dikurniakan baby yg comel2 nati ya...aminn..

    ReplyDelete
  2. Biasa la manusia nih...ade je yang tak kena kat mate diorang...sibuk je nak bertanya itu dan ini ...haish ...geram kekadang tu ...huhu

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum...

    adakah situasi satu dan dua terjadi pada diri hang???? huhhuhuhuhu..

    p/s: hang nampak lain nor bile pakai baju kawen :-)

    ReplyDelete
  4. ko rasa orang kampung tengah tanya aku soklan apa skang???

    yer betul!

    tanak beranak laie ko?

    cam shial!

    ReplyDelete
  5. lepas tu

    anak dah tiga ..

    soklannya
    bila nak tambah lagi
    cukupkan satu lagi pomfuan
    biar ada kawan

    kalau laki ?
    tambah lagi
    laki lagi?
    tambah lagi..


    huiyai...mampuih den..

    ReplyDelete
  6. sabaq la weiyhh..mulut orang memang x buleh nk katop. selagi depa x puas hati, selagi tu la dok meghoyan.

    lantak pi la depa tuh.asal kan hang bahgia.

    ReplyDelete
  7. kaseh - mereka terlalu mengambil berattttt!! haha

    mawar berduri - suka kepoh hal org, hal famili sendiri tak jaga.. grrr..

    ahmad humairi - sabar itu separuh daripada imannnn... ;p

    sahrom - haha. masa aku x kawin dlu, sebok la org tnya bila nak kawin. haha. (psttt.. itu bukan aku lahh.haha)

    ReplyDelete
  8. aku pun tak mandul hahahahah...keciknya aku tengok ko..maknanya aku lagi tinggi la kan ?? kan ?? kan?? :P

    ReplyDelete
  9. Manakan boleh di tutup mulut Joyah.
    Abaikan aja.
    Lagi difikir, lagi sakit hati.

    Tu masalah bila duduk kampung.
    Mentaliti 'caring' tak kena tempat

    ReplyDelete
  10. kak tijah - haha. sila la beranakkkk..

    kak reen - sila puaskan hati mereka, sila tambah lg satu. hihi.

    sepet - situasi ke 2 tu bkn aku la.. aku baru je kawin.. keh3x

    hantwo - oiiitt.. itu gambar hiasan je, bukan gambar aku.. ngoksss.. haha.

    daddy ziyyad - betul, caring terlebih plak. nak plak, anak diorang tu dh kawin, dah beranak pinak,seronok la jaja cerita org lain.

    ReplyDelete
  11. itu lah manusia namanya...

    keypochi tak habis-habis...

    btw baju hang memang lawa...hihihi

    ReplyDelete
  12. Jawapan situasi 1 : Tak salah jodoh lambat..

    Jawapan situasi 2 : Sabar.. baru setahun.. masih mood honeymoon lagi..

    Kalau makcik2 kat kampung tu tanya lagi.. nko kata,

    "Makcik tu bila pula nak tambah anak lagi ?"

    ReplyDelete
  13. ala..pekakkan jer telinga tu..dorang tu mesti dulu nak jadi wartawan melodi tapi tak dpt..muahaha!

    eh! pompuan dalam gambar hiasan tu cantik arr..

    ReplyDelete
  14. lu flykick kan aje..pmpuan mmg slalu kne situasi mcm nih.blom kawen org ckp xlaku.dh kawen xde anak org tuduh mandul.dh branak sorg org tnye bile nak ade anak ramai sket.hishhh .. mak aku ade 3org anak je.tp ade jgk org ckp die mandul.mandul? tu bukan xde anak langsung ke? haihlaaa

    ReplyDelete
  15. hehhehe..

    saya mengalami situasi yg sama..

    tp saya peduli ape..hehheh..ada aku kesah?heheheh

    ReplyDelete
  16. naseb bek aku tak dok kat kampung hang..... aku lagi tua kot!!!! he he....

    ReplyDelete
  17. dia punye gambo hiasan tu tabley tahannnn...cun wo!

    anyway...berdasarkan cerita di atas, aku faham masalah ko. hahahaha!!!

    ReplyDelete
  18. oittt.. aku baru 3 bulan kawin okeh, memandai je ckp situasi 2 tu refer to aku. haha. kojaqqq hangpa2 ni.

    ReplyDelete
  19. bagi je flying kick pada si tukang2 tanya tu...!

    ReplyDelete
  20. jaga tepi kain orang ja depa no.
    hehe
    btw, segak pasangan pengantin tu :)

    ReplyDelete
  21. hahahha.. sabar jek laaa.. kang beranak ramai2.. dorang tanya plak... ko tak penat ke beranak setahun sekali.. hahahha.. sabar banyak2 k~

    ReplyDelete
  22. nanti kalo ko dah ada anak kan...msti kuar soalan ni...

    " hang bila nak tambah lg sorang?"
    hahahaha...standard le tu...
    org kg yang tipikel...

    ko jwb je semua persoalan dieorg..
    x pun ko record sore ko...bile tnye je ko tekan play...hahahahaa

    ReplyDelete
  23. Salam ziarah....
    Tak kawen susah, kawen pun susah..
    Takde anak susah, anak ramai pun susah...apa yang tak susah?
    Nak tutup mulut orang lagi susah....

    ReplyDelete
  24. sedih la plk,,,

    kakak, kakak comel
    kuatkan semagat ok.. :D
    people always like that la...
    tak dak gosip baru dah 2..

    p/s : tak sabaq nak wat knduri kahwin nk ajak GC mai umah... hehe

    ReplyDelete