Tuesday, March 29, 2011

ON DIET!!!

hey.. semalam saya ke kelinik, untuk monthly check up.. hemoglobin saya turun ke 10.5, sebelum ni 11.2. hahaha. lagi 2 minggu, saya kena ke kelinik semula. hampeh!! saya tak suka ke kelinik, sebab orang ramai. tapi saya pelik, semalam orang tak berapa ramai.

alkisahnya, berat saya naik 2.5 kilo dalam masa sebulan!! hamekkkk kauuu.. melantak tak hengat.. mee, bihun, nasik, semua saya telan, tak kira pagi, petang, siang mahupun malam. jadi, saya dalam proses mendietkan diri saya. (cakap je nak diet, tapi jangan percaya sangat)

di sebabkan hemoglobin saya dah turun dan turun lagi, saya dengan gelabahnya terus pergi beli kerang. orang cakap, makan bayam pun OK. tapi saya kan tak suka sayur. ohhh...peritnya nak makan sayur. saya rasa saya beli kerang tu dalam kuantiti yang banyak, tapi yang banyak itu rupanya kulit kerang sahaja, isi kerang sangat sikitttt.. kerang-kerang slim.

saya pun dah mula telan ubat. hahahaha. susah benor nak makan ubat, dah jadi  macam ni, baru lah gelabah nak makan ubat. ok2, saya nak jadi manusia berdisiplin. contohi saya. kiranya semalam saya MC, tapi rasa macam hari ni adalah hari isnin pulak. hahahaha.

17 comments:

  1. kila - ubat mau macam maajun!

    ReplyDelete
  2. naik berat lepas kahwin tu normal..

    tapi, bab hemoglobin turun tu agak misteri....

    makan lah "daging merah" banyak2..

    daging merah = lembu dsbnya

    ayam tu daging "putih"

    ReplyDelete
  3. maintain Hb tu minimum 10.5..

    makan seimbang, bukan makan banyak tapi tak seimbang...tau..ekekekeke

    ReplyDelete
  4. pala maldini - daging ayam wat masak merah, ok dak?


    daddy ziyyad - kahkahkah. ok, seimbang. seimbang. nak kena igt nih. haha

    ReplyDelete
  5. hehehe.. 2.5kg eh??? kena minum air gula x?? kikikiki..

    sis dulu pon x suka minum susu.. tapi bila kena kejang betis skali.. terus jadik peminum susu tegar.. takut kena kejang betis lagi.. sakit woooo...

    ReplyDelete
  6. relevan - tanda2 awal apakah?


    kak nafira - saya akan berdisiplin makan ubat lepas ni. haha. air gula blom lagi kak. huhu

    ReplyDelete
  7. alaaahhh time pregnant tak yah diet la...

    pregnant is a license to be FAT!!

    ReplyDelete
  8. hang peknen ka............???

    ReplyDelete
  9. kak pnut - haha. dh naik melampau2 tu kak, dh la HB makin turunnnnn.. sob3x.


    pia - hehe. hmmm.. tnya kila.. hihi

    ReplyDelete
  10. huh..gatai nak diet...balance diet dahla weh..jangan diet..kesian bebi bak kata cikgu!jgn jadi cam haku diabetic pregnancy..apah tak guna lagi..huhuhuhu..**nanges sambil terhinjut2 bahu***

    -Ola la sape lagi-

    ReplyDelete
  11. makan hati pun boleh juga utk tambah darah.. akak masa preggy dulu pun selalu hemoglobin turun..

    ReplyDelete
  12. jaga diri GC, kalau ko nak diet, pass aje la laksa tu kat aku, heheheh

    ReplyDelete
  13. apa barang diet2 kalo dok malaysia...kasi hantam saja laaaaa!!keh3x!!

    ReplyDelete
  14. tulah rasa2 macam penah dengar hemoglobin ni...dengar masa wife sy pregnant dulu...nak jadi mamala ni ye...?

    ReplyDelete
  15. Nur Zulaiha <<--- bkn plajar prubatan @ pndai ayat2 sains.. hemoglobin 2 pa???

    serius tak thu...

    ReplyDelete